PALVELUT
MONIMERKKIKORJAAMOLLA SÄÄSTÄT JA TYÖLLISTÄT
Autoilijalla on oikeus vapaasti valita huoltopalvelun tarjoaja. Suomen laajan monimerkkikorjaamoverkoston palvelun taso, hinnoittelu ja tavoitetavuus ovat kilpailukykyisiä merkkikorjaamoiden kanssa.
Luotettavaa palvelua
Kun moottoriajoneuvon huollosta ja korjauksesta sovitaan selkeästi, sekä korjaamot että asiakkaat välttyvät monelta ongelmalta. Moottoriajoneuvojen huolto- ja korjausehdoissa on pyritty luomaan selvät pelisäännöt sopimuksentekoon sekä asiakkaan ja korjaamon vastuuseen eri tilanteissa.
Ehdoista ovat sopineet Autoalan Keskusliitto (AKL) yhdessä Autotuojat ja -teollisuus ry:n, kuluttaja-asiamiehen ja kuluttajariitalautakunnan kanssa ja niitä kustantaa ja julkaisee AKL-Palvelu Oy. Ehdot perustuvat voimassa olevaan lainsäädäntöön ja ne auttavat korjaamoa palvelemaan ja ohjaamaan asiakasta oikein. Ehtojen tavoitteena on myös lisätä kuluttajien tietoisuutta oikeuksistaan.
Ammattitaitoista palvelua
Autoalan Keskusliitto ry:n ja Autotuojat ry:n jäsenliikkeet ja jäsenjärjestöjen auto- ja erikoiskorjaamot sekä automaalaamot noudattavat näitä ehtoja omassa toiminnassaan.
Autokorjaamo ottaa vastaan vain sellaisia korjauksia, joihin sillä on pätevyys. Korjaamo voi teettää työtilaukseen liittyviä töitä alihankintatyönä, mutta vastaa myös käyttämiensä alihankkijoiden suorituksista.
Vapaus valita
Auton omistaja saa vapaasti valita, missä huoltaa ja korjauttaa autonsa, eikä menetä takuuta. Oikeus perustuu Euroopan komission laatimaan kilpailulainsäädäntöön, joka on ollut voimassa jo vuodesta 2002.
Kuluttajat voivat vapaasti ja turvallisesti käyttää haluamaansa autokorjaamoa myös auton myyjän antaman takuun aikana. Autokorjaamolla tulee olla käytössään autonvalmistajan huolto-ohjelmat sekä mahdollisuus hankkia auton valmistajan kriteerit täyttäviä autovaraosia.
Kaikki autokorjaamot voivat ostaa varaosat muualtakin kuin autonvalmistajilta. Osien täytyy kuitenkin vastata laadultaan alkuperäisosia. Lue lisää varaosia koskevista pelisäännöistä.
Mahdolliset virheet ja niiden oikaisu
Työn tulee vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on suoritetun työn yhteydessä aihetta olettaa ja autokorjaamon on tarvittaessa osoitettava, että työ on tehty sovitulla tavalla, ammattimaisesti ja huolellisesti sekä asiakkaan edut huomioon ottaen.
Autokorjaamo vastaa virheestä, joka työsuoritteessa on ollut ajoneuvon luovutushetkellä, vaikka virhe ilmaantuisi vasta myöhemmin.
Asiakkaalla on velvollisuus ilmoittaa havaitusta virheesta viipymättä ja varmistaa, ettei hän omalla toiminnallaan aiheuta enempää vahinkoa esimerkiksi jatkamalla ajoneuvon käyttöä vian ilmettyä. Jos asiakas ei noudata tätä velvoitetta, korjaamon vastuu lisävahingoista on vain rajallinen tai voi poistua kokonaan.
Pääsääntöisesti autokorjaamolla on velvollisuus ja oikeus virheen korjaamiseen omalla kustannuksellaan. Moottoriajoneuvojen huolto- ja korjausehdoissa on tarkemmin määritelty asiakkaan ja autokorjaamon vastuut virhetilanteiden osalta.
Esimerkkejä korjaamoketjuista
Suomessa tunnettuja korjaamoketjuja ovat muun muassa AD, Autoasi, Autoexperten, Motonet, Fixus, KL-ServicePartner, Mekonomen, e-Expert ja Autonomi.