PALVELUT

MONIMERKKI­KORJAAMOLLA SÄÄSTÄT JA TYÖLLISTÄT

Autoilijalla on oikeus vapaasti valita huolto­palvelun tarjoaja. Suomen laajan moni­merkki­korjaamo­verkoston palvelun taso, hinnoittelu ja tavoite­tavuus ovat kilpailu­kykyisiä merkki­korjaa­moiden kanssa.

Luotettavaa palvelua

Luotettava autokorjaamo tekee työt ammattitaidolla ja huolel­lisesti. Se noudattaa kyseistä automallia varten ja Suomen olosuhteisiin laatimia huolto- ja korjausohjeita sekä käyttää alkuperäisiä varaosia.

Kun moottoriajoneuvon huollosta ja korjauksesta sovitaan selkeästi, sekä korjaamot että asiakkaat välttyvät monelta ongelmalta. Moottoriajoneuvojen huolto- ja korjausehdoissa on pyritty luomaan selvät pelisäännöt sopimuksentekoon sekä asiakkaan ja korjaamon vastuuseen eri tilanteissa.

Ehdoista ovat sopineet Autoalan Keskusliitto (AKL) yhdessä Autotuojat ja -teollisuus ry:n, kuluttaja-asiamiehen ja kuluttaja­riitalautakunnan kanssa ja niitä kustantaa ja julkaisee AKL-Palvelu Oy. Ehdot perustuvat voimassa olevaan lainsäädäntöön ja ne auttavat korjaamoa palvelemaan ja ohjaamaan asiakasta oikein. Ehtojen tavoitteena on myös lisätä kuluttajien tietoisuutta oikeuksistaan.

Ammattitaitoista palvelua

Autoalan Keskusliitto ry:n ja Autotuojat ry:n jäsenliikkeet ja jäsenjärjestöjen auto- ja erikois­korjaamot sekä auto­maalaamot noudattavat näitä ehtoja omassa toiminnassaan.

Autokorjaamo ottaa vastaan vain sellaisia korjauksia, joihin sillä on pätevyys. Korjaamo voi teettää työtilaukseen liittyviä töitä ali­hankinta­työnä, mutta vastaa myös käyttämiensä ali­hank­kijoiden suorituksista.

Vapaus valita

Auton omistaja saa vapaasti valita, missä huoltaa ja korjauttaa autonsa, eikä menetä takuuta. Oikeus perustuu Euroopan komission laatimaan kilpailulain­säädäntöön, joka on ollut voimassa jo vuodesta 2002.

Kuluttajat voivat vapaasti ja turvallisesti käyttää haluamaansa autokorjaamoa myös auton myyjän antaman takuun aikana. Autokorjaamolla tulee olla käytössään autonvalmistajan huolto-ohjelmat sekä mahdollisuus hankkia auton valmistajan kriteerit täyttäviä autovaraosia.

Kaikki autokorjaamot voivat ostaa varaosat muualtakin kuin auton­valmistajilta. Osien täytyy kuitenkin vastata laadultaan alkuperäisosia. Lue lisää varaosia koskevista pelisäännöistä.

Mahdolliset virheet ja niiden oikaisu

Työn tulee vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on suoritetun työn yhteydessä aihetta olettaa ja autokorjaamon on tarvittaessa osoitettava, että työ on tehty sovitulla tavalla, ammattimaisesti ja huolellisesti sekä asiakkaan edut huomioon ottaen.

Autokorjaamo vastaa virheestä, joka työsuoritteessa on ollut ajoneuvon luovutushetkellä, vaikka virhe ilmaantuisi vasta myöhemmin.

Asiakkaalla on velvollisuus ilmoittaa havaitusta virheesta viipymättä ja varmistaa, ettei hän omalla toiminnallaan aiheuta enempää vahinkoa esimerkiksi jatkamalla ajoneuvon käyttöä vian ilmettyä. Jos asiakas ei noudata tätä velvoitetta, korjaamon vastuu lisävahingoista on vain rajallinen tai voi poistua kokonaan.

Pääsääntöisesti autokorjaamolla on velvollisuus ja oikeus virheen korjaamiseen omalla kustan­nuksellaan. Moottori­ajo­neuvojen huolto- ja korjaus­ehdoissa on tarkemmin määritelty asiakkaan ja auto­korjaamon vastuut virhe­tilanteiden osalta.

Esimerkkejä korjaamoketjuista

Suomessa tunnettuja korjaamoketjuja ovat muun muassa AD, Autoasi, Autoexperten, Motonet, Fixus, KL-ServicePartner, Mekonomen, e-Expert ja Autonomi.

Autoja EU:ssa

kpl

Autoja Suomessa

kpl

Henkilöautoja Suomessa

kpl

Henkilöautoja keski-ikä Suomessa

vuotta

Suomessa autoilla ajetaan vuodessa keskimäärin

km